رجیستری ( Registry ) چیست?

رجیستری ( Registry ) چیست وچه نقشی در ویندوز دارد؟

رجیستری فراتر از یک سری کلید است که درباره آن در مقالات و سایتهای مختلف و حتی کتابها چیزهایی می خوانید. جای بسی تآسف است Microsof رجیستری و تنظیمات آن را در هاله ای از ابهام قرارداده است و افراد زیادی با تنظیمات واقعی سیستم عامل خود بیگانه اند. مایکرو سافت از ارائه اطلاعات کافی در مورد تنظیمات صحیح خودداری کرده است و در مورد رجیستری اسرار زیادی باقی گذاشته است. مطمئنآ گذاشتن اطلاعات در مورد رجیستری بیشتر باعث آسیب رساندن به آن است تا اینکه اطلاعات کافی در این مورد داشته باشیم.

رجیستری در ویندوز حاوی فایل های اطلاعاتی است که به ویندوز برای کنترل سخت افزار، نرم افزار، محیط کاربر و ارتباط با ویندوز کمک می کند. رجیستری شامل 2 فایل در دایرکتوری ویندوز است:system.dat  و user.dat . بوسیله فایل اجرایی Regedit.exe که در دایرکتوری ویندوز وجود دارد می توان به 5 بانک اطلاعاتی رجیستری دست یافت.

رجیستری یک سری از فایلها است که همه جوانب عملکرد سیستم و چگونگی کارکرد آن حتی با وسایل جانبی را تحت کنترل دارد.

رجیستری منحصرآ برای کاربردهای 32 بیتی طراحی شده است و حجم فایل تا حدود 40MB محدود شده است.

به زبان ساده رجیستری ویندوز جایی است که برنامه های نرم افزاری و خود ویندوز  را شناسانده و اطلاعات برای استفاده بین دفعات مختلف اجرا نگهداری می شود.

برای مثال هر بار ویندوز اجرا می شود، رجیستری  برنامه هایی را که شما قبلآ اجرا کرده اید احضار می کند.

رجیستری آخرین عمل شما را با ردیف کردن اطلاعات در رجیستری به خاطر می آورد.

یک مثال دیگر اینکه هر نوع فایل ( file type ) به وسیله یک نرم افزار قابل دسترسی است. مثلآ زمانیکه روی یک فایل GIF دابل کلیک می کنید به وسیله explorer می توانید آن را مشاهده کنید. یک نرم افزار زمانیکه نصب می شود به رجیستری نوع فایل هایی را که می تواند دسترسی داشته باشد اطلاع می دهد یا اصطلاحآ خود را رجیستر می کند و در حقیقت رجیستری یک میدان بزرگ مبارزه تجاری بین شرکت های نرم افزاری است مثلآ Netscape و IE سعی می کنند خود را به عنوان مرورگر ( browser ) پیش فرض رجیستر کنند.


سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
X