آموزش فتوشاپ قسمت اول
فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کار آن بر پایه ی Bitmap می باشد. نرم افزار فتوشاپ متعلق به شرکت Adobe بوده و برای ویرایش تصاویر ، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیر چاپی و ... مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرد . ضمن اینکه این نرم افزار با چاپگرها و دستگاههای خروجی فیلم و زینک بصورت استاندارد هماهنگی دارد . برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند . ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد : - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد - کارت گرافیکی 64 گیگا بایت حالتها و مدهای رنگ : مدلهای رنگ به صورت زیر می باشد : مدل RGB : مدل رنگ RGB - Red, Green , Blue- که در مانیتور ها و تلویزیون برای نمایش رنگها مورد استفاده قرار می گیرد. مقادیر هر یک از رنگهای اصلی RGB با عددی بین (255-0) نشان داده می شود . برای ایجاد رنگ سفید خالص مقادیر رنگهای اصلی RGB معادل 255 می باشد و برای ایجاد رنگ سیاه خالص مقادیر رنگ های اصلی RGB معادل صفر می شود . مدل CMYK : مدل رنگ CMYK معمولا برای چاپ مورد استفاده قرار می کیرد . در این مدل رنگها بر حسب درصد بیان می شوند . (Cyan – Magenta – Yellow - Black) این چهاررنگ بعنوان جوهر چاپ مورد استفاده قرار می گیرند. محدودة رنگی هر یک از ، (0 تا 100 ) تعریف می شود . مدل Grayscale : در این مدل تصاویر به صورت سیاه و سفید می باشند و در پنجره کانالهای فقط یک کانال Black مشاهده می شود . در این حالت طیف رنگی از سفید تا سیاه می باشد (سفید – خاکستری – سیاه ) و محدودة رنگی آن صفر تا 255 می باشد بنابراین بهتر است که برای کارهای تک رنگ مدیا حالت رنگی را روی Grayscale تنظیم نماییم . مدل Bitmap : Bitmap کوچکترین حجم اطلاعات برای هر پیکسل را به همراه دارد . اغلب ابزارهای برنامه فتو شاپ در حالت رنگ Bitmap قابل دسترسی نیستند . برای کار با ابزارها بهتر است ، تصاویر Bitmap را به انواع دیگر حالت رنگ تبدیل کنید . یک تصویر طرح بیتی (Bitmap) ، فقط شامل پیکسلهای سیاه و سفید است . تصویری که دارای چنین حالت رنگی است از درجه وضوح کمتری برخوردار است . به طور کلی در این حالت رنگ نمی توان از رنگهای دیگر و نیز لایه ها و فیلتر ها استفاده کرد . همچنین هیچ گونه تغییری به جز چرخش 60و 180 درجه و معکوس کردن در جهتهای افقی و عمودی روی تصویر اعمال نمی شود . (برای تبدیل یک فایل رنگی به حالت Bitmap،ابتدا باید تصویر را به حالت Grayscale تبدیل کنید . ) شروع کار : برنامه فتوشاپ محصول شرکت Adobe می باشد . هنگام نصب این نرم افزار بر روی سیستم ، لیست این برنامه ها هم نظیر دیگر برنامه ها در منوی Start می نشیند . جهت ورود به این برنامه مسیر زیر را طی می کنیم : Start > programs> adobe> photo shop 6 در نظر داشته باشید که فایل اجرایی این برنامه آیکونی شبیه یک چشم دارد . پس از کلیک بر روی فایل اجرایی ، برنامه فتو شاپ باز می شود . وقتی برای اولین بار ، فتو شاپ را باز می کنید ، جعبه ابزاری را در قسمت سمت چپ صفحه مشاهده میکنید که تمامی ابزارهای مربوط به طراحی در این Box موجود می باشد . در سمت راست نیز چهار پنجره قرار دارد . عنوان منوها در نوار منو قرار گرفته است . زمینه این پنجره میزکار (Desktop) محیط فتوشاپ می باشد . فتوشاپ بر خلاف سایر برنامه های گرافیکی به صورت خودکار صفحة جدیدی را برایتان باز نمی کند . برای باز کردن فایل جدید (بوم نقاشی) گزینة New را از منوی File انتخاب می کنیم ، با انتخاب این گزینه کادر New ظاهر می شود . Name : نام فایل را در این قسمت تایپ می کنیم . Width : پهنای فایل را در این قسمت وارد می کنیم و در کادر مقابل آن واحد را تعیین می کنیم . Height : ارتفاع فایل را در این قسمت وارد می کنیم و در کادر مقابل آن واحد را تعیین می کنیم . Resolution : این قسمت مربوط به تعداد نقاط جوهر بر اینچ است. این پارامتر به علت تعیین کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه تفکیک پذیری بالاتر باشد ، کیفیت تصویر نیز بهتر می باشد . اما حافظة بیشتری را نیز مورد استفاده قرار می دهد . تفکیک پذیری مانیتور 72 نقطه بر اینچ و برای چاپ 300 نقطه بر اینچ (DPI) می باشد . ( به طور کلی کیفیت و وضوح تصویر بستگی به Resulation دارد .) Mode : در این قسمت مدیا حالت رنگ را مشخص می کنیم . طراحی برای چاپ با مد CMYK ، برای مانیتور RGB ، و ... Contents : زمینة بوم نقاشی را مشخص می کند ، که شامل سه حالت : White :سفید Background color : به رنگ B.G Transparent : بی رنگ ، می باشد . جعبه ابزار (Tool Box) مانند جعبه رنگ هنرمند نقاش است . یعنی ابزارهای مورد نیاز برای ترسیم ، رنگ آمیزی ، پاک کردن و سایر عملکردهای مربوط به تصویر را در خود جای داده است.
آموزش اسمبلی
برای شروع کار
اول از کلیات شروع می کنم :
ثباتهای پردازنده :
هنگامی که یک برنامه اجرا می شود تقریباٌ تمام عملیات آن به وسیله ثباتهای ریزپردازنده انجام می شود . بعضی از ثباتها اعمال خود پردازنده را انجام می دهند و ثباتهای دیگر مکانهای ذخیره موقتی داده ها هستند .
1- ثباتهای عمومی : این ثباتها برای کار با داده ها مورد استفاده قرار می گیرند
AX(AH,AL)=Accumulator
برای ذخیره داده به طور موقت به کار می رود.
BX(BH,BL)Base
در آدرس دهی استفاده می شود
CX(CH,CL)Counter
برای نگهداری شمارشگر استفاده می شود
DX(DH,DL)Data
این ثبات برای ذخیره داده به طور موقت بکار می رود .
انواع فایلها در دلفی
:dpr
فایل مربوط به پروژه می باشد وبرای نگهداری اطلاعات در باره فرم هاوواحرها مورداستفاده قرارمگیرد.
:Dfm
این فایل عملا فایل باینری منبع است وحاور توضیحی از فرم واجزای آن است.این فایل فایل فرم می باشد.
:pas
از این فایل برای ذخیره دستورات استفاده می شود.هریونیت عملا یم فایل با این پسونددارد.این فایل فایل منبع یونیت دلفی می باشد.
:dskفایل میز کارپروژه
این فایل سابقه اجرایی پروژه را هنگام بازوبسته شدن نگه میدارد.
:dof
این فایل گزینه های مختلفی را که در صفحه گفتگو گزینه های پروژه انتخاب شده است نگهداری می کند.
Drf:
یک فایل باینری است که دلفی با بسته های نرم افزاری مورد استفاده قرار می دهد در واقع این فایل فایل اطلاعات بسته های نرم افزاری می باشد.
:res
فایل باینری کامپیل شده منابع است ودلفی مدام در حال به روزرسانی یا ایجادمجدداین فایلها می باشد.
:exe
یک فایل اجرایی مستقل است.
:~idp,~df,~pa
به ترتیب فایلهای پشتیابانی یونیت وفرم وپروژه می باشند.
:dcu
نسخه کامپایل شده فایلهای واحد(pas) است و یا فایل اجرایی پایانی مرتبط است.
:rc
در صورتی که برنامه دارای آیکن وتصویر ویا مکان نما باشد این فایلها تشکیل میشود.
:Dll
در صورت طراحی dllایجاد می شود.
نوع کاراکتری:
برای ذخیره کاراکترها به کار می رودهر کاراکتر یک بایت را اشغال می کند256 نوع کاراکتر مختلف را می توان در یک بایت ذخیره کرد.
انواع کاراکتری در جدول زیر آمده است:
قابلیت | طول به بایت | نوع |
Ansiیک کاراکتر Ansi یک کاراکتر | ۱ | Char |
نوع رشته ای:
داده های رشته ای برای ذخیره رشته ها مثل اسامی و آدرسها به کار میرود.رشته ها می تواند 255کاراکتر رادر خود ذخیره کند.
انواع رشته ای به صورت زیر می با شد:
عنصری که ذخیره می شود | طول به بایت | نوع |
Ansichar Ansichar Ansichar Widechar | 255 حداکثر 3 مگا بایت 255یا حداکثر 3 مگابایت حداکثر 5/1گیگا بایت | Shortstring Ansistring String Widestring |
Variant نوع
این نوع ویژگی جالبی است که در دلفی وجود دارد و میتواندیک عدد صحیح ویا عبارت رشته ای ویا مقدار عددی ممیز شناور را ذخیره کند.
نوع variant یک داده 16 بیتی است که علاوه بر مقدار نوع اطلاعات را نیزنگهداری می کند.
آموزش PHP (قسمت اول)
JavaScriptچیست
در اولین روزهای تاسیس وب دستورات HTML بسیار ساده بود، ولی هنگامی که Web، شروع به پیشرفت نمود، طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید.سپس از آنجاییکه صفحات وب، بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند، طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند، در نتیجه استفاده از دستورات HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت.