زندگی نامه حضرت امام خمینى (ره)
در روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى
شمسى ( 21 سپتامپر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى
ایران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله
زهـراى اطـهـر سلام الله علیها، روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر
خـاکدان طبیعت نهاد .
او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود که نسل در نسل
در کار هـدایـت مردم وکسب مـعارف الهى کـوشیـده انـد. پـدر بزرگـوار امام
خمینـى مرحوم آیه الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیه
الـلـه العظمـى میرزاى شیـرازى (رض)، پـس از آنکه سالیانـى چنـد در نجف
اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـده
بـود بـه ایـران بازگشت و در خمیـن ملجاء مردم و هادى آنان در امـور
دینـى بـود. در حـالیکه بیـش از 5 مـاه ولادت روح الـلـه نمى گذشت،
طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را که در
برابر زورگـوئیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ
گفـتـنـد و در مـسیر خمیـن به اراک وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگان
شهیـد بـراى اجراى حکـم الهى قصاص به .تهران (دار الحکـومه وقت) رهـسـپار
شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید
بدیـن
ترتبیب امام خـمیـنى از اوان کـودکى با رنج یـتیـمىآشـنا و با مفهوم شهادت
روبرو گردید. وى دوران کـودکـى و نـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه
اش (بانـو هاجر) که خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم
آیـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده التصانیف ) بوده است. همچنیـن نزد
عمه مـکـرمه اش ( صاحبـه خانم ) که بانـویى شجاع و حقجـو بـود سپرى کرد
اما در سـن 15 سالگى از نعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید.
هجرت به قـم، تحصیل دروس تکمیلى وتدریس علوم اسلامى
امـام خمینـى در سنگـر مبـارزه و قیــام
قیام 15 خرداد
ماه
محرم 1342 که مـصادف با خرداد بـود فـرا رسید. امام خمینى از ایـن فـرصت
نهـایت اسـتفاده را در تحـریک مردم بـه قیام عـلیـه رژیـم مستبد شاه بعمل
آورد .
امام خمینى در عـصـر عاشـوراى سال 1383 هجرى قمـى( 13 خرداد
1342شمسى ) در مـدرسه فیضیـه نطق تاریخـى خـویـش را که آغازى بر قیام 15
خرداد بود ایراد کرد .
در همیـن سخنرانى بـود که امام خمیـنى بـا صداى
بلند خطاب به شاه فرمـود : آقا مـن به شما نصیحت مـى کنـم، اى آقاى شـاه !
اى جنـاب شاه! مـن به تو نیصحت مى کـنم دسـت بـردار از این کارها، آقا
اغـفـال مى کنند تو را. مـن میل ندارم کـه یـک روز اگر بـخـواهـند تـو
بـروى، همه شکر کـنند ... اگر دیکـته مى دهند دسـتت و مى گـویند بخـوان،
در اطـرافـش فکـر کـن .... نصیحت مرا بـشـنـو ... ربط ما بیـن شـاه و
اسرائیل چیست که سازمان امنیت مـى گـوید از اسرائیـل حرف نزنیـد ... مگر
شاه اسـرائیلـى است ؟ شاه فـرمان خامـوش کـردن قیـام را صادر کـرد. نخست
جمع زیادى از یاران امام خمینـى در شـامگاه 14 خرداد دستگیـر و ساعت سه
نیمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد 42 ) صـدها کماندوى اعـزامـى از مرکز،
منزل حضرت امـام را محاصره کردند و ایشان را در حالیکه مشغول نماز شب بـود
دستگیـر و سـراسیـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاه افـسـران
زنـدانـى کـردنـد و غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقل نمـودنـد . صـبحگاه
پـانـزده خـرداد خبـر دستگیرى رهـبـر انقلاب بـه تهـران، مـشهـد، شیـراز
ودیگـر شهرها رسیـد و وضعیتـى مشـابه قـم پـدید آورد .
نزدیکترین ندیم
همیشگى شاه، تیمـسار حسیـن فردوست در خاطراتش از بکارگیرى تجربیات و
همکارى زبـده ترین ماموریـن سیاسى و امـنیـتى آمریکا براى سرکـوب قیام و
هـمچنیـن از سراسیمگـى شاه و دربـار وامراى ارتـش وساواک در ایـن ساعـات
پرده بـرداشـتـه و تـوضیح داده است که چگـونه شـاه و ژنـرالهـایـش دیـوانه
وار فرمان سرکـوب صادر مى کردند .
امام خمینـى، پـس از 19 روز حبـس در زنـدان قـصـر بـه زنـدانـى در پـادگـان نظامـى عشـرت آبـاد منتقل شـد .
با
دستگیرى رهبـر نهـضـت و کـشتار وحشیانه مـردم در روز 15 خـرداد 42، قیام
ظاهرا سرکوب شد. امـام خمینى در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سئوالات
بازجـویان، با شهـامت و اعلام ایـنکه هیـئـت حاکمه در ایـران و قـوه
قضائیه آنرا غیر قـانـونـى وفـاقـد صلاحیت مـى داند، اجتـناب ورزیـد. در
شامگاه 18 فـروردیـن سال 1343 بـدون اطلاع قـبـلى، امام خمینى آزاد و به
قـم منتقل مـى شـود. بـه محض اطلاع مردم، شـادمـانى سراسر شهر را فرا مـى
گیرد وجشنهاى باشکـوهى در مـدرسه فیـضیـه و شهـر بـه مـدت چـنـد روز بـر
پا مـى شـود . اولیـن سالگـرد قیام 15خـرداد در سال 1343 با صـدور بیانیه
مـشتـرک امام خمیـنـى و دیگر مراجع تقلید و بیانیه هاى جداگانه حـوزه هاى
علمیه گرامـى داشـتـه شـد و به عنـوان روز عزاى عمـومـى معرفـى شـد.
امـام
خمینـى در هـمیـن روز ( 4 آبـان 1343 ) بیانیـه اى انقلابـى صادر کرد و
درآن نـوشـت : دنیا بـدانـد که هر گرفـتارى اى کـه ملـت ایـران و مـلـل
مسلمیـن دارنـد از اجـانب اسـت، از آمـریکاست، ملـل اسلام از اجـانب
عمـومـا و از آمـریکـا خصـوصـا متنفــر است ... آمـریکـاست که از اسـرائیل
و هـواداران آن پشتیبـانـى مـى کنـد. آمریکاست که به اسرائیل قـدرت مـى
دهـد که اعراب مسلـم را آواره کند. افشاگرى امام علیه تصـویب لایحه
کاپیتـولاسیون، ایران را در آبان سـال 43 در آستـانه قیـامـى دوبـاره قرار
داد .
سحرگاه 13 آبان 1343 دوباره کماندوهاى مـسلح اعـزامى از تـهـران،
مـنزل امام خمیـنى در قـم را محاصره کـردنـد. شگـفـت آنـکه وقـت باز داشت،
هـمـاننـد سال قـبـل مصادف با نیایـش شبـانه امام خمینـى بـود .حضرت امام
بازداشت و بـه هـمراه نیروهاى امـنیـتى مـستقیما بـه فرودگاه مهرآباد
تهران اعـزام و بـا یک فـرونـد هـواپیـماى نظامى کـه از قبل آماده شـده
بـود، تحت الحـفـظ مامـوریـن امـنیـتى و نظامى بـه آنکارا پـرواز کـرد.
عـصـر آنـروز سـاواک خـبـر تـبـعیـد امـام را بـه اتهام اقـدام علیه امنیت
کشـور ! در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت.
علیرغم فضاى خفقان موجى از
اعتراضها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران، تعطیلى طولانى مدت دروس
حوزه ها و ارسال طومارها و نامـه ها به سازمانهاى بیـن المللـى و مـراجع
تقلیـد جلـوه گـر شد.
اقامت امام در ترکیه یازده ماه به درازا کشید در
این مدت رژیم شاه با شدت عمل بـى سابقه اى بقایاى مقاومت را در ایران در
هـم شکـست و در غیاب امام خمینى به سرعت دست به اصلاحات آمریکا پـسند زد.
اقـامت اجبارىدر تـرکیـه فـرصتـى مغـتـنـم بـراى امـام بـود تا تـدویـن
کتـاب بزرگ تحـریـر الـوسیله را آغاز کند.
تبعیـد امـام خمینـى از تـرکیه به عراق
امـام خمینـى و استمـرار مبـارزه ( 1350 ـ 1356 )
اوجگیرى انقلاب اسلامى در سال 1356 و قیام مـردم
هجرت امام خمینى از عراق به پاریس
بازگشت امام خمینى به ایران
پس از 14 سال تبعیـد
رحلت امام خمینى
وصال یار، فراق یاران
داستان: سرانجام یک عمر مبارزه با قرآن
ابن مقفع در ابتدا در کیش مانى بود و سالها با
آزادى کامل با اسلام و قرآن به مبارزه پرداخته و شبهات و اشکالات زیادى در
میان مردم منتشر ساخته بود.از همینروست که مىگویند او باب بُرزویه طبیب را
به قصد شکّ انداختن در دل مردم بر کتاب «کلیه ودمنه» افزود.«ابن مقفع»
روزى در بغداد از کوچهاى مىگذشت، ناگهان صداى کودکى او را به خود جلب کرد
که با آواز زیبا و صداى دلنشین چنین قرآن مىخواند:«اَلَمْ نَجْعَلِ الا ْ
َرْضَ مهاداً، وَ الْجبالَ اَوْتاداً، وَ خَلَقْناکُمْ اَزْواجاً
وَجَعَلْنانَوْمَکُمْ سُباتاً، وَ جَعَلْنااللَّیْلَ لِباساً، وَ جَعَلْنا
النَّهارَ مَعاشاً...»«آیا زمین را گاهواره و کوهها را میخهایى قرار
نداریم؟ شما را نر و ماده آفریدیم و خواب را براى شما وسیله آسایش و آرامش
گردانیدیم و (تاریکى) شب را براى شما لباس و پوشاکى قرار دادیم (تا سیاهى
شب همچون پرده شما را بپوشاند) و روزى براى شما وقت کار و کوشش
گردانیدیم...»ابن مقفع به محض شنیدن کلام خدا در حالى که سکوت سراپاى
وجودش را فرا گرفته بود، بىاختیار ایستاد و در تفکّر و سکوت غرق شد، آنقدر
ایستاد تا آن پسر بچه سوره را به پایان برساند.او سخن نو شنیده بود که نه
شعر بود و نه نثر.ولى آهنگى زیباتر از شعر و بیانى رساتر از نثر
داشت.زیبایى لفظ و شیوایى اسلوب و هماهنگى روشن قرآن نظرش را به خود جلب
کرد و موجى از لذت و شادى در روانش پدید آمد.لذتى که قرآن به او داد غیر
از آن بود که تا آن وقت از سایر انواع سخن مىبرد.ابن مقفع که خود در فصاحت
و سخنشناسى بىمانند بود با شنیدن این آیات تکان دهنده فطرت دینى او بیدار
گشت و با هیجان و جذبهاى گفت: شکى نیست که این گفتار عالى ساخته اندیشه
کوتاه بشر نیست.تصادف کوچکى ابن مقفع را با قرآن آشنا کرد، چهره قرآن در
نظرش دگرگون شد.احساس کرد که دنیاى جدیدى براى او کشف شده است.بىدرنگ از
همانجا برگشت و با قدمهاى محکم به سوى «عیسىبنعلى» عموى منصور رفت و گفت:
نور اسلام در قلب من تابیده است و دریچهاى از جهان وسیع و پهناور در برابر
دیدگانم باز شده و دگرگونى عمیقى در من به وجود آمده است و مىخواهم در
حضور تو به دین اسلام مشرف شودم.عیسى با تعجب گفت: تو که یک عمر با قرآن
مبارزه کردهاى علّت روى آوردنت به اسلام چیست؟ وى ماجرا را بیان کرد و
عیسى در پاسخ گفت: این کار شایسته است که در یک مجلس رسمى در حضور علما و
امراى لشکر و در نزد طبقات مردم انجام گیرد.بنابر این فردا به همین منظور
پیش من بیا.همان روز شب هنگام ابن مقفع شروع به زمزمه کرد و وردهاى مخصوصى
که مانویان و زرتشتیان موقع غذا خوردن، مىخوانند، خواند.عیسى رو به او کرد
و گفت: آیا با اینکه قصد دارى مسلمان شوى بازهم طبق روش دیرینه خود به
زمزمه مشغول هستى! ابن مقفع گفت: من که هنوز به طور رسمى به آیین جدید
«اسلام» داخل نشدهام و نمىتوانم مراسم و شریفات آن را بجا آورم، چگونه
مىتوانم از کیش مانوى دست بردارم و شبى را به روز آورم در حالى که به هیچ
مذهب و کیشى پایبند نباشم.من از اینکه شبى را در بىدینى به روز آورم
ناراحت هستم.بامداد فردا رسید، از طرف «عیسىبنعلى» مجلس با شکوهى براى
اسلام آوردن ابن مقفع ترتیب داده شد.طى مراسمى شهادتین بر زبان جارى کرد و
مسلمان شد و موسوم به «عبدالله» و داراى کنیه «ابومحمد» گردید.آشنایى او
با اسلام و تعالیم حیاتبخش قرآن، بینش جدید و عمیقى در او به وجود آورد و
طرز فکر جهانبینىاش را بکلى دگرگون ساخت.او قلم خود را مثل شمشیر برنده
بود بر ضد دستگاه خلافت منصور به کار انداخت و طورى جهان را بر منصور تنگ
کرد که منصور فریاد زد آیا کسى هست مرا از شر ابن مقفع نجات دهد؟سر انجام
ابن مقفع به دست یکى از دژخیمان منصور بنام «سفیان بن معاویة» امیر بصره
به وضعى سخت فجیع هلاکت گردید و بر او تهمت «زندقه» نهادند، امّا حقیقت آن
است که او بیش از هر چیز قربانى رشک و کینه دشمنان خویش شده است.
داستان : آرامش با قرآن
از فاضل گرانقدر جناب آقاى على آقایى «عراقچى
همدانى» شنیدم که فرمود: در سال 1342 ماه محرم که من در کبوترآهنگ همدان
منبر مىرفتم، انقلاب از قم به ى داهیانه حضرت امام خمینى «ره» آغاز شد، تا
آن که ما خبر دستگیرى امام خمینى«ره» را به وسیله رادیو شنیدیم و از این
جهت همه نگران و ناراحت شدیم و من در فکر شدم که این داستان، آخرش به کجا
مىرسد و سر نوشت ملت و کشور چه خواهد شد، خصوصاً عاقبت امام خمینى«ره» چه
مىشود با این وضعى که پیش آمده و دستگاه جبار ایشان را دستگیر کرده بودند
در این هنگام به خاطرم رسید که براى آگاه شدن از عاقبت این کار به قرآن
کریم تفال نمایم.قرآن را برداشتم متوجه قادر متعال شدم و خواستم که از
قرآن، عاقبت امر را به من نشان دهد پس قرآن را باز کردم، دیدم در اوّل
صفحه این آیه مبارکه است:«قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ
الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً.»«بگو حق آمد و باطل نابود شد، بدان که باطل
نابود شدنى است.»من از این تفال بسیار نیک، آرامش خاطر پیدا کرده و مطمئن
شدم که امام«ره» آزاد خواهد شد تا آنکه بعد از چندى در اثر فشار ملّت و
اقدام علماى اعلام و مهاجرت علماى بزرگ شهرستانها به تهران، دولت و شاه
مجبور شدند که امام«ره» را آزاد کنند، تا اینکه مرتبه دوّم حضرت امام را
دستگیر کردند، این دفعه ایشان را به ترکیه، تبعید نمودند دوباره من ناراحت
شدم و قرآن را برداشتم خواستم با تفال به قرآن بدانم که عاقبت کار چه
خواهد شد (البته این قرآن، غیر از آن قرآنى بود که در کبوترآهنگ بود) وقتى
قرآن را گشودم، بازدیدم در اوّل صفحه، این آیه است:«قُلْ جَاءالْحَقُّ وَ
زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً.» خیالم راحت شد، دانستم
که این دفعه نیز امام آزاد مىشود تا اینکه پس از مدتى که امام«ره» در
ترکیه بود ایشان را به نجف فرستادند ناچار به پاریس تشریف آوردند که این
پیشامد نیز موجب فکر و خیال و ناراحتى مسلمانان بود من دوباره به فکرم آمد
که از قرآن کمک بگیرم و به قرآن تفال بزنم تا بدانم این مرتبه کار
امام«ره» به کجا خواهد رسید، قرآن را باز کردم، باز دیدم در اوّل صفحه این
آیهآمد«قُلْ جاءَالْحَقُّ وَ زَحَقَالْباطِلُ...»
داستان : اعتراف قریش به قدرت بیان قرآن
عتبةبن ربیع از بزرگان قریش بود.روزى که حمزه
اسلام آورد سراسر محفل قریش را غم و اندوه فراگرفت و سران قریش بیم آن
داشتند که دامنه اسلام بیش از این توسعه یابد.در آن میان عتبه گفت: من به
سوى محمد مىروم و مطالبى را پیشنهاد مىکنم، شاید او یکى از آنها را بپذیرد
و دست از آیین جدید بردارد.سران جمعیت نظر وى را تصویب کردند.او برخاست و
به سوى پیامبر که در مسجد نشسته بود رفت و به او پیشنهاد کرد که ریاست
مکّه را به او بدهند و ثروت هنگفتى در اختیار او بگذارند و از دعوت خود
دست بردارد.آنگاه که سخنان او پایان یافت پیامبر فرمود: آیا سخنان تو ه
یافت؟ گفت: آرى.پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود این آیات را گوش ده که
پاسخ تمام پرسشهاى تو در آنهاست،«بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحیمْ، حـم
تَنْزیلٌ مِنَالرَّحْمنِالرَّحیمْ، کِتابٌ فُصِّلَتْ آیاتُهُ قُرْآناً
عَرَبِیّاً لِقَوْم یَعْلَمُونَ، بَشِیراً وَ نَذیراً فَأَعْرَضَ
اَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لا یَسْمَعُونَ.»«به نام خداى رحمان و رحیم، حاء میم،
اینکه از جانب خداى بخشنده و مهربان نازل گردیده کتابى است که آیههاى آن
براى گروهى که دانا هستند توضیح داده شده است.قرآنى عربى براى مردمانى که
بدانند.بشارت و بیم دهنده است، امّا بیشتر آنها روى گردانیدهاند و گوش
نمىدهند.»پیامبر(صلى الله علیه وآله) وقتى به آیه 37 رسید سجده کرد.پس از
سجده به عتبه رو کرد و فرمود: (اى ابا ولید! پیام خدا را شنیدى؟) عتبه که
هنگام تلاوت آیات بر دستهاى خود تکیه زده و سرا پا گوش شده بود بدون اینکه
سخنى بگوید بلند شد و به طرف قریش رفت.برخى قریشیان گفتند: به خدا قسم،
این حالت و قیافه ابا ولید، همان حالتى نیست که به سوى محمد رفت.عتبه با
آن حالت خود در میان مجلس قریش نشست.به او گفتند: ابا ولید چه دیدى؟ (که
چنین مبهوت و در فکر هستى) گفت: به خدا قسم، کلامى از محمد(صلى الله علیه
وآله) شنیدم که تاکنون از کسى نشنیده بودم،«وَاللهُ ماهُوَ الشَّعْرُ وَلا
بالسِّحْرِ و لا بِالکهانةِ.»«به خدا سوگند، سخن او نه شعر است نه سحر و
نه کهانت.»اى جمعیت قریش! صلاح مىبینم که او را رها کنید تا در میان قبایل
تبلیغ کند.اگر پیروز گردید و سلطنت به دست آورد از افتخارات شما محسوب
مىشود و شما نیز از آن بهره مىبرید و اگر در میان آنها مغلوب گردید و
دیگران او را کشتند، شما راحت شدهاید.قریش گفتند: اى ابا ولید، زبان و
کلام پیامبر(صلى الله علیه وآله) تو را سحر کرده است.ابا ولید گفت: این
رأى من است، حال اختیار با خودتان است.
داستان : متکبر در قرآن
نقل است که میرزا وحید که از جمله مشاهیر شعرا و
وزیر مقتدر پادشاه و صاحب ثروت و دولت بسیار بود و خدا به او اولاد بسیار
عطا فرموده بود نظر به قرب او به سلطان، در نظر مردم مهابت و اعتبار ویژه
داشت.وى همیشه نسبت به قرآن به خلاف ادب گفتگو مىنمود و به آیات اعتراض
مىکرد.روزى در مجمعى که جمعى علما و فضلا و طلاب نیز حاضر بودند، گفت: خدا
در قرآن مىفرماید:«وَ لا رَطْب وَ لا یابِس اِلاّ فی کِتاب مُبین .»«هیچ
تر و خشکى نیست مگر اینکه در قرآن موجود است.»و من نیز یکى از رطب و یا بس
]تر و خشک[ هستم.حال آنکه نام من هیچ جا در قرآن نیامده است.هیچ یک از
حضّار در جواب او سخنى نتوانستند گفت.یکى از طلاب تنگدست گفت: میرزا، چرا
ذکر شما در قرآن نشده و حال آنکه چند آیه در خصوص شما نازل شده.هر گاه
رخصت دهید تا بخوانم! گفت: بخوان! وى گفت:«اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ
الشَّیْطانِ الرَّجیمْ، ذَرْنى وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحیداً وَ جَعَلْتُ لَهُ
مالاً مَمْدُوداً وَ بَنینَ شُهُوداً وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهیداً ثُمَّ
یَطْمَعُ أَنْ اَزیدَ کَلاَّ إنَّهُ کانَ لاِیاتِنا عَنیداً سَأُرْهِقُهُ
صَعُوداً اِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ثُمَّ
نَظَرَ ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ ثُمَّ اسْتَکْبَرَ فَقالَ إِنْ هذا اِلاّ
سِحْرٌ یُؤْثَرُ إِنْ هذا اِلاّ قَوْلُ الْبَشَرِ سَأُصْلِیهِ سَقَرَ وَ
ما اَدْریکَ ما سَقَرَ لا تُبْقى وَ لا تَذَرَ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرَ
عَلَیْها تِسْعَةَ عَشَرَ.»«اى رسول، به من واگذار انتقام آن کس را که او
را به تنهایى آفریدم، و بر او مال و ثروت فراوان بذل کردم و پسران زیاد و
آماده به خدمت نصیب او گردانیدم و اقتدار و عزت به اودادم.با این حال طمع
براى افزایش آنها دارد، ولى هرگز به نعمتش نمىافزایم، زیرا باآیات الهى
دشمنى ورزید، بزودى او را به دوزخ مىافکنیم، او بر (هلاکت رسول و اسلام)
فکر و اندیشه بدى کرد.کشته باد، اندیشه غلطى کرد، بازهم خدا او را بکشد.چه
فکر غلطى کرد، سپس اندیشه کرد، (و براى اظهار نظر از اسلام) رو ترش کردو
چهره درهم کشید، آنگاه روى از اسلام برگردانید و تکبر نمود، و گفت: این
قرآن سحر و بیان سحرانگیز است.این آیات (که به وحى خدا نسبت مىدهید) گفتار
بشرى بیش نیست، ما این منکر قرآن را به کیفر کفر در آتش دوزخ مىافکنیم، و
تو چه مىدانى که عذاب دوزخ چیست.شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ چیز باقى
نمىگذارد و آنها را محو گرداند.آن آتش بر آدمیان رو نماید و بر آن نوزده
تن فرشته عذاب موکل هستند.»گویند: به مجرد شنیدن این آیات که از حُسن
اتفاق کلمه وحید در آن ذکر شده بود لرزه بر اندام میرزا وحید افتاده و رنگ
او زرد و تب شدیدى عارضش شد و بعد از سه روز وفات یافت.
داستان : جارى شدن آب به وسیله قرآن
نوشتهاند:
زمانى چند نفر از سادات نجفآباد اصفهان به خدمت آیةالله بید آبادى(ره)
آمده، گفتند: چشمه آبى که از دامنه کوه جارى مىشد و مورد بهره بردارى
اهالى بود چندى است خشکیده و ما در زحمت هستیم.دعایى کنید تا گشایشى حاصل
شود.آن بزرگوار آیه شریفه:«لَوْ اَنْزَلْنا هَذا الْقُرْآنَ عَلى جَبَل
لَرَأَیْتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِاللهِ...»«اگر این قرآن
را بر کوه نازل مىکردیم مىدیدى که کوه از ترس خداوند فروتن و در هم شکسته
مىشد.»را بر کاغذى نوشت و به آنها داد، فرمود: اول شب آن را بر قله آن کوه
گذارده، بر گردید.آنها چنین کردند و چون به خانه خود رسیدند صداى مهیبى از
کوه بلند شد که همه اهالى شنیدند و چون صبح بیرون آمدند چشمه آب را جارى
دیدند و شکر خداى بجا آوردند.